Topsport

Met je talent en je lichaam kun je iets geweldigs, iets dat voor menigeen niet haalbaar of mogelijk is. Maar het is ook hard werken, discipline, het vraagt veel, je bent nu topsporter maar hoe ga je om met die druk? Beweeg je vanuit dezelfde souplesse als je moet presteren? Hoe is het met je zelfvertrouwen, je veiligheid? Andere belangen gaan een rol spelen, sponsoren, pers en spelen voor publiek. De topsportwereld is een andere wereld, eentje waar druk en belangen een grote rol spelen. Deze fysieke en mentale belasting, dat heeft invloed op je prestaties.
Meld je aan

75

 / 
Totale cursus

Als kind vond je het heerlijk om te sporten, te bewegen, jouw ding te doen. Je had plezier, zocht grenzen op tot je er soms letterlijken figuurlijk bij neerviel. Je stond weer op en ging door. Je ging wedstrijden spelen, leren winnen en verliezen, steeds meer winnen en het bleek dat je talent had. Meer wedstrijden, andere mentale en fysieke druk, meer dagen bezig met je doel, dingen laten, dingen moeten, meer trainen. Met je talent en je lichaam kun je iets geweldigs, iets dat voor menigeen niet haalbaar of mogelijk is. Maar het is ook hard werken, discipline, het vraagt veel, je bent nu topsporter maar hoe ga je om met die druk? Beweeg je vanuit dezelfde souplesse als je moet presteren? Hoe is het met je zelfvertrouwen, je veiligheid? Andere belangen gaan een rol spelen, sponsoren, pers en spelen voor publiek. De topsportwereld is een andere wereld, eentje waar druk en belangen een grote rol spelen. Deze fysieke en mentale belasting, dat heeft invloed op je prestaties. Je lichaam lijkt bijna een instrument om een doel te bereiken. Hoe zit het met de basis? Je veiligheid, lichamelijkheid, durven vertrouwen op je eigen gevoel? In de topsport zijn de verschillen nog maar klein. Allen hebben nagenoeg hetzelfde ‘fysieke’ talent. Het verschil kun je maken met het mentale spel. Voor de juiste focus moeten de omstandigheden kloppen. De juiste balans tussen ontspannen bewegen (je lichaam voelen), concentreren, presteren onder druk maar ook kunnen genieten van het spel. Wanneer alles op zijn plek lijkt te vallen kom je in een flow.

 

Haptotherapie voor topsporters

Binnen de haptonomie kijken we naar de totale sporter (mens).Je kunt onderscheid maken tussen mentaal, fysiek en gemoed maar ze staan niet los van elkaar. Dit is waar haptotherapie zich onderscheid van alleen mentale coaching of fysieke training. Haptotherapie richt zich juist op de wisselwerking tussen denken, voelen en bewegen. Je leert signalen van je lichaam herkennen en interpreteren om ze vervolgens van nut te laten zijn in je sport en in je dagelijks leven als topsporter. Het is geen vaardigheidstraining, het is geen snelle oplossing of een trukendoos. De begeleiding richt zich op een gedegen persoonlijk proces op jouw persoonlijke ontwikkeling als mens en topsporter.

‘Je leert snel te zijn, zonder haast te hebben.’

Presteren en voelen

De kern van haptonomische begeleiding is om de sporter bewust te maken van het aangeboren vermogen om je eigen lichaam te kunnen waarnemen. Wat doet het ‘contact’ (de wereld, de ander, de situatie) met mij? Welke invloed heeft dit op mijn spieren, mijn organen, mijn denken, mijn bewegen? Wat zegt dit over mijn gevoelens, emoties? Wat weet ik daarvan? Ben ik bang, boos, blij, energiek, verdrietig? Welke invloed heeft dit op mijn presteren en welbevinden?Gevoel heeft zowel lichamelijk als emotioneel enorm veel nuances als je daar aandacht voor hebt. De haptonomische begeleiding helpt de sporter met deze introspectie en zelfreflectie. Je leert gedachten, gevoelens, herinneringen en lichamelijke reacties - die zowel bewust als onbewust plaatsvinden - te herkennen en doorgronden. Hierdoor leert de sporter zijn eigen basisgevoel en evenwicht te herkennen.Dit basisgevoel, een gevoel van veiligheid, zelfvertrouwen en eigenheid, vergroot je ruimte om te kunnen presteren en handelen – om je eigen plek in te kunnen nemen – in de (sport)wereld. Als een sporter vertrouwen heeft in zichzelf, anderen en het leven kan hij zijn mogelijkheden en beperkingen makkelijker onder ogen komen, dit geeft een voorwaartse beweging (ontwikkeling) vanuit rust. ‘Je leert snel te zijn, zonder haast te hebben.’ Als je als sporter, durft te voelen, herkennen en erkennen wat je bezig houdt, en daar uiteindelijk naar gaat leven dan kun je presteren zonder je geblokkeerd te voelen.

 De kracht van haptotherapie...

  • Je presteert op niveau (je voelt je nietgeblokkeerd).
  • Afname van het aantal blessures.
  • Fysieke en psychische belastbaarheid neemt toe.
  • Je bent minder bezig met de tegenstander.
  • Een toename voor gevoel van samenwerking.
  • Angst voor de wedstrijd neemt af. (faalangst)
  • Je kunt makkelijker omgaan met tegenslag, je komt er soms ook sterker uit.
  • Je hebt weer plezier in wat je doet en je kunt (weer) genieten van overwinningen.
  • Je durft eigen keuzes te maken, je minder afhankelijk op te stellen.
  • Je hebt een bepaalde mate van rust en zelfvertrouwen.
  • Onder druk blijf je goed presteren.
  • Je herkent en nuanceert gevoelens (frustratie en boosheid) ‘in het moment’ waardoor ze een minder negatief effect op je (fysieke)prestatie hebben.
  • Een verbetering van het (aan)voelen van sportmateriaal als verleng middel van jezelf.